تبلیغات
دریافت کد ابزار آنلاین
بلاگ گروه مترجمین ایران زمین
مدتی ست پریشانِ غریبستانم... - چند نقل قول راجع به شیعه یا سنی بودن مولانا...

 
اگر بین دوراهی قرار گرفتید که یک طرف،شغلی پردرآمد(ونه مطلوب) ودر طرف دیگر شغل مورد علاقتان(ونه پردرآمد)وجود داشت،کدامیک را انتخاب میکنید؟



تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

 
 
نویسنده : gerdekan
تاریخ : دوشنبه 19 آبان 1393
نظرات
.
..
...

جناب آقای سید هاشم موسوی حداد:اما ملای رومی یک شیعه ی محض و خالص بوده است. ما چرا راه دور برویم؟ اینک مثنوی او در دست است...ببینید تا چه حد مولانا ،امیرالمومنین علیه السلام را ستوده و از دشمنان ان حضرت مذمت نموده است. و با اشارات و کنایات،غاصبان خلافت را مذمت میکند و بعضی جاها با صراحت،آنان را محکوم میکند و میکوبد.
در چند جای مختصری که نامی از آنها برده است،آنقدر قبل از آن اسم و پس از آن مطالبی را در زشتی و بداخلاقی و بدکیشی وبی ادبی و امثالها شرح میدهد که: با دقت مشهود است که مراد همین غاصبین خلافت میباشند.
(روح مجرد ص548)
.
..
...
علامه طهرانی:در این بیت او:
غرق نورم گرچه سقفم شد خراب               روضه گشتم گرچه هستم بوتراب

ببینید چگونه غصب خلافت غاصبین را به خرابی سقف توصیف نموده است
(همان...پاورقی همان صفحه)
.
..
...
ترجمه ی قسمتی از کتاب روضات الجنات فی احوال العلماء والسادات:
«در رساله ی اقبالیه از علاءالدوله ی سمنانی درمورد این مرد(مولانا) سوال شد پس جواب داد: خوب مردی بود... واگرچه در کلماتش چیزی که موجب استقامت و تمکین باشد را ندیدم(این جمله رو خودمم نفهمیدم چی شد...فقط زیر لفظی ترجمش کردم)...سپس گفت:چیزی که از این مرد باعث تعجبم شده ،اینست که: روزی از خادمش پرسید ایا چیزی هست که بعنوان طعام انرا بخوریم؟ خادم گفت:نه...بخاطر این جواب شادمانی شدیدی در چهره اش پدیدار میشود و میگوید:سپاس خدایی را که شباهتی بین منزل ما و منازل اهل البیت علیهم السلام قرار داد.
وگاهی نیز اگر خدمتکار میگفت: بله در منزل غذاهای طبخ شده و غیره وجود دارد بسیار ناراحت میشد و میگفت:امروز از منزل ما رائحه و بوی فرعون لعین برمیخیزد.
(روضات الجنات فی احوال العلماء والسادات/چاپ سنگی/ج4/ باب مسمی به محمد/ص198)
.
..
...
در همان صفحه ی 198 از کتاب «مجالس المومنین» قاضی نورالله شوشتری نقل کرده است که که قاضی او را از خلّص شیعه ی آل محمد شمرده است.
.
..
...
و در همان کتاب ص200 میگوید: واز کسانی که ایضا متعرض به ذکر نام این مرد(ملای رومی) شده است محدث نیشابوری است که در درج رجال کبیرش از او نام میبرد و میگوید:بعد از ترجمه او بعنوان محمد بن محمد بن حسین مولا جلال الدین محمد بلخی رومی میگوید:محدث و عالم و عارفی بود که بدو صوفی گفتند... واز کلام منظومش چیزهایی استخراج کردیم که برای عقل شکی باقی نمیگذارد که او شیعه دوازده امامی بوده است...واما در عصر دولت مخالفین در سختی بوده است ...وما تحقیق در باره ی مذهبش رادر کتاب«میزان التمییز فی العلم العزیز» اورده ایم ودر اینجا به چند بیت از مثنوی ایشان اکتفا میکنیم:
هر چه گویم عشق از آن برتر بود                   عشق امیرالمومنین حیدر بود
و
تو به تاریکی علی را دیده ای               لاجرم غیری بر او بگزیده ای
و
رومی،نشد از سر علی کس آگاه                  زیرا که نشد کس آگه از سرّ اله
یک ممکن و اینهمه صفات واجب                         لاحول ولا قوةالا بالله
و
او تالیفاتی دارد که مشهورترینش مثنوی معنوی ست که استاد ما شیخ بهایی از آن به مولوی معنوی تعبیر نموده است 
که میگوید:
من نمیگویم که آن عالیجناب                هست پیغمبر ولی دارد کتاب
.
..
...
علامه طهرانی:از جمله اشعار او که بعضی ها انرا نقل کرده و دلیل بر شیعه ی مخلص و متدین بودنش قرار داده اند این منظومه است:
هر آنکس را که مهر اهل بیت است                    وِرا نور ولایت در جبین است
                 غلام حیدر است مولای رومی                           همین است و همین است و همین است
و
آفتاب وجود اهل صفا                       آن امام امم ولی خدا
آن امامی که قائم است الحق                         زو زمین و زمان و ارض و سماء
ذات او هست واجب العصمة                       او منزه زکفر و شرک وریا
عالمِ وحدت است مسکن او                         او برون از صفات ما و شما
رهروان طالبند او مطلوب                          عارفان صامت و علی گویا
سر او دیده سَید المرسل                      در شب قدر و در مقام دَنا
 از علی میشنید نطق علی                         بُد علی جز علی نبود آنجا
ما همه ذره ایم و او خورشید                         ما همه قطره ایم و او دریا
بی ولای علی به حق خدا                            ننهد در بهشت ،آدم پا
گرنهد بال و پر فرو ریزد                            جبرئیل امین به حق خدا
     مومنان جمله رو به او دارند                             کو امام است و هادی اَولی
بنده ی قنبرش به جان می باش                    تا برندت به جنة الماوی
شمس تبریز بنده از جان شد                       جان فدا کرد نیز مولانا
.
..
...
مرحوم قاضی معتقد بوده اند که:
بزرگانی که نامشان در کتب عرفان ثبت است و آنها را واصل و فانی میشمرند و از اهل ولایت نبوده اند بلکه از عامه بشمار می ایند، یا واصل نبوده اند و ادعای این معنی را مینموده اند و یا تحقیقا ولایت را ادراک کرده اند ولی برحسب مصلحت زمانهای شدت و حکام وسلاطین جور که از عامه بوده اند تقیه میکرده و ابراز نمی نموده اند مانند شیخ سلیمان قندوزی حنفی صاحب«ینابیع المودة» یا سید علی همدانی صاحب کتاب«مودة القربی» و مانند مولا محمد رومی بلخی صاحب کتاب «مثنوی»
اما شیخ فرید الدین عطار بدون شک شیعه بوده است و لیکن چون در زمان سلجوقیان میزیسته و انها عامی مذهب بوده اند به ناچار در بعضی کتب خود بر آن نهج مشی فرموده است
(مهر تابناک/ص265)
.
..
...
آیت الله قاضی:این امر(شیعه بودن وتقیه کردن)درباره ی ابن فارض مصری مشهود، و درباره ی بسیاری دیگر از عرفای عالیقدر همچون محی الدین عربی و ملا محمد رومی(مولانا) و فرید الدین عطار نیشابوری و امثالهم به تحقق و ثبوت رسیده است.
(همان/ص264)
.
..
...
 ودر آخر هم یک شعر زیبا از حضرت مولانا در باره ی امیرالمومنین«علیه السلام»
تا   صورت   پیوند   جهان  بود   علی   بود               تا نقش زمین بود و زمان  بود  علی  بود

شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود                 سلطان سخا و کرم  و  جود  علی   بود

هم آدم و هم شیث و هم ادریس و هم ایوب           هم یونس و هم یوسف و هم هود علی بود

هم موسی وهم عیسی وهم خضر و هم الیاس       هم  صالح  پیغمبر  و   داوود   علی   بود

عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت               آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

مسجود ملائک  که  شد  آدم  ز  علی  بود              در  قبله  محمد  بود ،  مقصود  علی  بود

از   لحمک   لحمی   بشنو   تا   که   بیایی              کان  یار  که  او  نفس  نبی  بود علی بود

آن  شاه  سرافراز  که   اندر  شب  معراج                  با   احمد   مختار   یکی   بود   علی   بود

محمود    نبودند    کسانی     که     ندیدند              کاندر   ره   دین  احمد و محمود  علی  بود
 
این کفر  نباشد  سخن  کفر نه  این  است               تا هست علی  باشد  و  تا  بود  علی  بود

آن  قلعه   گشایی  كه   در   حلقه   خیبر                بركند به یك حمله  و  بگشود ،  علی بود

آن   گرد   سرافراز   كه   اندر   ره   اسلام                تا   كار   نشد  راست  نیاسود  ، علی  بود
 
آن   شیر   دلاور   كه   برای   طمع  نفس                بر  خوان  جهان  پنجه  نیالود  ،  علی  بود
 
سر  دو  جهان  جمله  ز  پنهان  و  ز  پیدا                 شمس الحق  تبریز  كه  بنمود ، علی بود
.
..
 ... 
آقا نفسم بند اومد انقد حرف زدم
دستم درد نکنه
.
..
...
انا و کل من فوق تراب             فداء نعلک یا اباتراب
و
به ذره گر نظر لطف بو تراب کند          به آسمان رود و کار آفتاب کند







یاحق


مرتبط با: نقل قول ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
حسن یکشنبه 7 تیر 1394 04:50 ب.ظ
با سلام و خسته نباشید....
نخست باید اذعان کرد اینگونه بحث ها تاریخ مصرفش تمام شده ...مشکل ما مسلمانان ورای این بحث هاست....
ثانیا خوب است در هر امریمتخصصین نظر بدهند و نه غیر...
دکتر شفیعی کدکنی که استاد مسلم فعلی ادبیات فارسی ایران و از عطارشناسان مشهور است اعلام می کنند عطار سنی هست حالا....
دکتر عبد الکریم استاد مسلم معرفت شناسی و مولوی شناسی می باشند و می گویند مولوی اهل سنت است حالا...
علا
gerdekan پاسخ داد:
خب هر کسی از مصدر خودش به قضیه نگاه میکنه....شما دکتر شفیعی کدکنی و دکتر عبد الکریم...بنده هم علامه حسن زاده و علامه طهرانی و شیخ بهایی و سید هاشم حداد و آیت الله قاضی و سایر اعاظم...............در ضمن این بحثا دیگه تاریخ مصرفش تموم شده و بهتره بریزیمش دور...فایده ای مترتب نیست برشون.....ممنون از توجهت دوست عزیز
سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 10:07 ب.ظ
سلام...ممنونم بابت لطفتون.
با منابعی که اینجا ذکر کردین و تحقیق متوجه این امر شدم و تا جایی که شد دوستان را قانع کردم.
حق یارتون
gerdekan پاسخ داد:
خواهش میکنم....خوشحالم که مورد استفاده واقع شد :)
MM دوشنبه 19 آبان 1393 05:40 ب.ظ
حاجی قبول.... ولی کی گفته اهل سنت میگن ، حضرت عمر تو داستان کوچه بوده؟؟ اونا قبول ندارن و میگن حضرت زهرا از بیماری فوت کردند...
در مورد خلافت هم تنها فرقشون با ما اینه که میگن امام علی رو خداوند منصوب نکرده .....
تازه خیلی خیلی امام علی رو قبول دارن ... حتی بیشتر از سه خلیفه
gerdekan پاسخ داد:
من که اصن حرف کوچه و حضرت زهرا رو نزدم...درس حرف بزن ببینم چی میگی...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.